.
.
ATINA
.
Akropolj i antička Agora
.
.
.
.
U najstarije doba, još tokom praistorije, ljudi su prvi put naselili brdo u centru današnje Atine. Osim strateškog položaja koji je otežavao prilaz potencijalne neprijateljske vojske, uzvišenje je posedovalo nešto što druga nisu – izvor pijaće vode. Zbog ove povoljnosti koja osvajačima nije bila dovoljno znana, stanovnici vrha brda mogli su prilično dugo da odolevaju opsadama, ukoliko su prethodno uspeli da uskladište i dovoljno hrane. U V veku pre nove ere, nakon završetka Grčko-persijskih ratova, general Perikle naredio je podizanje Atine iz pepela, kada je nastali hramovi čiji su ostaci danas na UNESCO-voj listi svetske kulturne baštine.
.
.
U saradnji sa…
.
Turistička organizacija Atine i regije Atike
Tekst i fotografije deo su publikovane knjige „Umetnost putovanja 2“ (ISBN 978-86-82136-01-9) u izdanju Media Sfere, i zaštićeni su Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik Republike Srbije, br. 104/2009 i 99/2011. Nije dozvoljeno kopiranje, niti objavljivanje teksta, delova teksta, i fotografija, bez dozvole autora (Ivana Dukčević) i izdavača (Media Sfera: Gordana Radisavljević-Jočić).
![]() |
Akropolj, hram Atine Nike © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Pogled na luku Pirej, s Akropolja © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Akropolja – originalne karijatide (njih 5 – šesta je u Britanskom muzeju, u Londonu) © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore, antičke košnice © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, pogled na istok – Muzej Akropolja i ostaci najstarijeg teatra na svetu, Dionizijevog pozorišta © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, rimska Hadrijanova kapija i Hram Olimpijskog Zevsa © Ivana Dukčević |
.
.
.
![]() |
Pogled na Akropolj, s Agore © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, pogled na najviše brdo Atine, Likavitos (Lycabettus, 277 m) © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Novi muzej Akropolja, deo friza sa troglavim čudovištem Trifonom, deo je starog hrama Hekatompedon, preko stotinu godina starijeg od današnjeg Partenona © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Današnji Akropolj čini kompleks veličanstvenih hramova – onih na Propilejima (Propylaea), monumentalnom ulazu u kompleks: Hram boginje Nike („pobednice“) i Pinakoteka (nekada mali muzej umetničkih dela), kao i čuveni hramovi na centralnom platou: Hram Atine Device (Athina Parthenos) – dorski Partenon (Parthenon) i nekoliko decenija mlađi jonski Erehtejon (Erechteum, Erechtheion). Svi oni sazidani su u V veku pre nove ere, od novca koji je kao pobednički lider grčkih državica u ratovima protiv Persijanaca, iz njihove zajedničke kase Atina prisvojila za sebe!
.
Nakon osnivanja Delskog saveza grčkih državica, ustanovljena je zajednička kasa u koju je nakon atinske pobede nad Persijancima svako od njih donirao deo novca kako bi se obnovila atinska flota u slučaju ponovnog persijskog napada. Međutim, državnik, vojskovođa i lider Atine u njeno zlatno doba nakon Grčko-persijskih ratova – Perikle, zaključio je da kasa Delskog saveza ponajviše pripada Atini, jer da nije bilo nje i njene vojske, čitava Grčka postala bi deo Persijskog carstva. Novac namenjen odbrani i za brodovlje, preko noći je postao sredstvo za obnovu razrušene Atine, gde se s podizanjem velelepnih zdanja i hramova nije štedelo. Iktinos i Kallikrates, napravili su arhitektonske nacrte i nadzirali gradnju, dok je Perikleov bliski prijatelj, vajar Fidija, osmislio reljefe i skulpture. Nakon nekog vremena, namere Atine postale su očigledne ostalim grčkim polisima, te je savez raskinut i započeo Peloponeski rat koji je Atina na kraju izgubila, od Sparte.
.
.
.
.
![]() |
Jugozapadni prilaz Akropolju, među maslinjacima © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, monumentalna kapija – Propileji (i Pinakoteka, levo) © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Masline na Akropolju © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, pogled na Propileje © Ivana Dukčević |
.
.
Prema zvaničnoj verziji, reč „karijatida“ potiče od mladih žena iz mesta Karijes (Karyes) u Lakoniji, koje su igrale u čast boginje Artemide. Međutim, jedna stara i istorijski nepotvrđena priča koja podseća na antičku telenovelu, sugeriše da naziv ovih statua u obličju stubova ima mnogo romantičnije poreklo. Kada su tokom osvajanja Male Azije (današnja Turska) antički Grci dospeli do državice Karije, iz osvojene zemlje u Atinu nisu poneli samo blaga koja su im kao osvajačima pripala. Zajedno sa njima, u Atinu su stizale i mlade žene iz Karije – za Grke onog vremena, najlepše žene na svetu kojima su se ženili. Karija se nalazila na mestu gde se danas prostire poluostrvo sa većim gradom Milasom, i gde je u Bodrumu – nekadašnjem Halikarnasu, nastao prvi velelepni mauzolej na svetu – na listi Sedam svetskih čuda antike. Jedna od legendi pripoveda da su se Karijatiđanke dovedene u Atinu zavetovale da Grcima neće rađati decu, jer bi se muški potomci – kao budući Grci, jednog dana mogli boriti protiv Karije. Njihova neprolazna lepota navodno je ovekovečena na Akropolju gde je jonski hram Erehtejon iz V veka pre nove ere ukrašen sa prvih šest „karijatida“ – stubova u ženskom obličju, ikada. I danas, širom sveta ovakvi stubovi nose isti naziv, na svim jezicima sveta – Meštrovićeva kolonada karijatida na ulazu u Narodni muzej u Beogradu, ili one u okviru Spomenika neznanom junaku na Avali.
.
Unutar Partenona, nekada se nalazila ogromna statua Atine urađena u hriz-elefantinskoj tehnici – u slonovači obloženoj zlatnim listićima (hrysos – zlato / elefas – slonovača), koja nalik mnogim skulpturama u ovoj skupocenoj tehnici, odavno više ne postoji.
.
.
.
.
![]() |
Akropolj – veličanstveni Partenon, hram Atine Device © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Akropolja, podmetači u kafeteriji sa tlocrtom Partenona © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, hram Erehtejon sa tremom karijatida © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Akropolja © Ivana Dukčević |
.
.
Tokom IV veka pre nove ere, u Grčkoj su se razvile dve dramske forme, prvo tragedija, a zatim komedija. Nikada se nisu mešale, pa su i sami dramski pisci u startu odlučivali kojoj će se vrsti prikloniti. Eshil, Sofokle i Euripid modernim Evropljanima približili su tragične porodične priče o kraljeviću Edipu, Elektri i Klitemnestri, dok je komediograf Aristofan svojim često satiričnim komadima iz svakodnevnog života zabavljao i do suza zasmejavao drevne Atinjane.
.
.
.
.
![]() |
Akropolj, pogled na brdo Filopapu i rimski teatar – Herodov Odeon © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, Dionizijevo pozorište (Theatre of Dionysus) – najstariji teatar na svetu, u podnožju © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Akropolj, brdo Filopapu i istoimeni antički spomenik © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Panatinski put vodi od Agore ka Akropolju © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Agora, Hram boga Hefesta © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Pogled s Agore na Akropolj © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore, nekadašnji antički tržni centar – Atalosova Stoa © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore (Atalosova Stoa) © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore (Atalosova Stoa), ostrake – parčići polomljene grnčarije, sa urezanim imenima ljudi koje treba proterati iz Atine, među kojim su i mnoga poznata imena (Temistokle, Aristid, itd) © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore (Atalosova Stoa), jedna od glasačkih opcija antičke Atine – metalni diskovi sa ispupčenim, punim i šupljim delovima, za glasanje „ZA“ (puni) i „PROTIV“ (šuplji). Postavljanjem palca preko ispupčenja, pre ubacivanja u kutiju, glasanje je ostajalo tajno © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore (Atalosova Stoa), keramička lampa u obličju bika © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore (Atalosova Stoa), „čizmice“ © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Muzej Agore – Atalosova Stoa, oslikana antička dečija noša, sa modernom fotografijom deteta koje su 1960-tih stavili u nošu da bi prikazali kako se koristila © Ivana Dukčević |
.
.
![]() |
Partenon |
.
.
Grčka Atina Akropolj, Grčka Atina Akropolj, Grčka Atina Akropolj, Grčka Atina Akropolj, Grčka Atina Akropolj, Grčka Atina Akropolj
.