.
.
.
VENECIJA
.
Che bella Venezia!
.
.
.
.
Mnogi su pisali o Veneciji, gradu na severu Italije. Vekovima, svako je iz svog ugla opisivao grad toliko drugačiji od drugih. Ipak, čak i kada pročitate opis ovog grada u nekom od svetski poznatih turističkih vodiča, nemojte pomisliti da ste sve razumeli – naprotiv. Veneciju morate doživeti i istražiti sami. Kada s kopna pređete na ostrvo Veneciju, prešavši prvi most na Kanalu Grande, ući ćete u jedan sasvim drugačiji svet. Kao u davnašnjem serijalu “Opstanak”, Venecija je primer kako se čovek prilagodio činjenici, da se čitav život u gradu, potpuno odvija na vodi. Ako se probudite dovoljno rano i sednete na obalu glavne venecijanske “ulice” – Kanala Grande, bićete nemi posmatrači svega što plovi kanalima grada: gradski prevoz (“Actv”) vaporetto brodića; zeleni teretni brodići đubretara sa do detalja razrađenim sistemom za izbacivanje smeća iz kontejnera i prebacivanje u unutrašnjost broda; stanari grada koji se umesto automobilima, voze u svojim motornim čamcima, u društvu kućnih ljubimaca; hitna pomoć i policija u velikim, brzim gliserima; brodići u obliku ploveće pijace na vodi, gde vlasnik voćem i povrćem snabdeva usputne malobrojne prehrambene radnje, restorane i male hotele; i najrazličitiji, mali teretni brodovi na kojima prevoze naslagane dušeke za krevete ili džakove sa oznakama hotela, kojima na ostrvo dovoze čistu, a odnose prljavu posteljinu na pranje…
.
.
Venecija © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
Karnevalske maske, često imaju likove venecijanskog, tipskog teatra Komedije del Arte (Commedia del’Arte)
.
.
.
.
Tekst i fotografije deo su publikovane knjige o Veneciji (ISBN 978-86-7722-286-4), i zaštićeni su Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik Republike Srbije, br. 104/2009 i 99/2011. Nije dozvoljeno kopiranje, niti objavljivanje teksta, delova teksta i fotografija, bez dozvole autora.
Venecija © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
Venecija, ostrvce San Giorgio Maggiore, sa istoimenom crkvom iz XVI veka © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Venecija, dekoracija gondola © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Venecija, ploveća pijaca © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Venecija © Ivana Dukčević
.
.
.
Krilati lav, simbol Venecije © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Kanal Grande © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Stara Venecija danas je grad od jedva 51.000 ljudi, i u poslednjih desetak godina broj stalnih stanovnika se smanjio se za više od 10.000 (postoji i novi grad na kopnu, Mestre, sa oko 88.000 stanovnika). Pre samo pola veka, Venecijanaca je bilo duplo više, ali su starost kuća, visoke cene kvadrata i namirnica, kao i ograničen prevoz (nemogućnost korišćenja automobila), mnoge mlade ljude naterale da potraže sreću na nekom drugom, savremenijem mestu za život. Danas je Venecija grad pretežno starijih ljudi. Paralela koja se sama nameće je da kako tone grad, tako odlaze i njegovi stanovnici. Ipak, turisti ne odustaju. Zbog njih oko 30 miliona godišnje, svakog jutra oko 7, nepregledna reka radnika s kopna, sliva se u grad. Stiče se utisak da dogod je turista, živeće i bella Venezia.
.
.
.
.
Venecija, Ponte Rialto © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Venecija © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
.
Venecija, 2007 – sve do proleća 2011, na Trgu Svetog Marka glavna atrakcija bilo je hranjenje golubova, kada je zbog prljanja trga, zabranjeno © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Venecija © Ivana Dukčević
.
.
.
.
Venecija je sastavljena iz jednog centralnog i na desetine manjih ostrva, kao i kopnenog dela – Mestre, povezanog nasipom sa glavnim ostrvom. Na centralnom ostrvu, mesto je podeljeno na nekoliko gradskih celina (sestiere): Santa Kroće (Santa Croce), San Polo, Kanaređo (Cannaregio), San Marko (San Marco), Kastelo (Castello) i Dorsoduro. Ostala tri najpoznatija ostrva u sastavu grada Venecije su: Murano (tokom srednjeg veka poznato po proizvodnji u tajnoj fabrici stakla, po recepturi koji su preuzeli sa Istoka, iz Sirije), Burano (poznato po čipki koju su vezle žene moreplovaca, i šarenim kućama) i Torčelo (Torcello), mesto prvih naseobina u laguni i prve venecijanske crkve.
.
Zanimljivo je da su meštani Venecije, stanovnici morske lagune od preko stotinu polu-veštačkih ostrva, od osnivanja grada uvek raspolagali pitkom vodom. Na svakom gradskom trgu – od malenog do grandioznog, još uvek postoje bunari u kojima je sakupljana kišnica, filtrirana kroz peskovito dno.
.
.
.
.
.
.
Torčelo, prvo ostrvo u laguni koje je naseljeno još u V veku © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
Torčelo, ranohrišćanska crkva – Chiesa di Santa Fosca iz VII veka © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
.
Torčelo, crkveni vinograd © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
Ostrvo Murano, jedna od radionica za izradu murano stakla © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
.Ostrvo Burano, poznato po šarenim kućama © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
.
Ostrvo Burano, poznato po šarenim kućama i krivom tornju © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
Kanal Grande
.
Venecija, Kanal Grande © Ivana Dukčević |
.
..
.
.
Vožnja gondolom
.
Venecija © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Venecija, San Marco – spremište za gondole © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Možda ćete u toku vožnje videti kuću Marka Pola ili kuću Kazanove, proći kroz “jednosmernu ulicu” (senso unico) i ispod mosta visine ili širine samo 2 metra (o čemu na mostu postoji uredan saobraćajni znak). Možda ćete čuti specifično oglašavanje vašeg gondolijera koji na nepreglednoj raskrsnici s drugim kanalom, obaveštava eventualnog drugog gondolijera o svom prisustvu. Dok prolazite pored Palazzo Camerlenghi (nekadašnje Palate riznice na spratu, sa zatvorom u prizemnom delu) i ispod predivnog mosta Rialto, veliki broj turista s kamerama, ovekovečiće vas i vašu vožnju gondolom kao deo svoje uspomene na grad. U kopnenom delu Venecije (Mestre), blizu nasipa koji vodi ka ostrvu, videli smo mlade početnike u Školi za gondolijere, kako u moru uče svoje prve zaveslaje. Samo mali broj njih godišnje bude primljen u školu koja traje oko tri meseca i košta priličnu sumu novca. S obzirom na kasniju zaradu – cenu vožnje gondolom, višestruko će povratiti uloženi novac.
.
Osim u turističke svrhe, gondole se u Veneciji koriste kako za slavlja (venčanja), tako i za sahrane. Ostrvce San Michelle, između ostrva Venecije i Murana, sa visokom kamenom ogradom i grandioznim kapijama u šumi visokih tamarisa, staro je venecijansko groblje (cimitero). Na ovom groblju sahranjeni su neki od velikana svetske književnosti i umetnosti, koji su Veneciju izabrali kao svoje poslednje odredište. Iz razloga što je broj mesta za sahranjivanje na ostrvu ograničen, pogrebi su se vremenom preselili na kopno, u Mestre.
.
.
.
.
Venecija © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Kako je podignuta Venecija
.
.
Venecija, jedan od tri mosta na Kanalu Grande – Ponte Academia © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Najlepši doživljaj Venecije predstavlja šetnja njenim uzanim ulicama (calle) na čijem se kraju odjednom ukaže veliki trg (campo), ili šetnja obalama kanala (fondamenta) i prelazak preko bezbroj kamenih, gvozdenih i drvenih mostića (ponte) čudnih i smešnih imena: Ponte del Diavolo (Đavolji most), Calle de la Passion (Ulica strasti), Calle de la Comedia (Ulica komedije) ili ulica Ramo Dragan…
.
Kupovina ili samo razgledanje izloga, sa neretko skupim, zanimljivim suvenirima Venecije, uživanje je samo po sebi. Grad poznat po karnevalu nastalom u XI veku, koji je svoj vrhunac popularnosti i dekadencije doživeo tokom XVIII veka, još uvek neguje ovu tradiciju, čak šta više. Uđite u neku od brojnih prodavnica karnevalskih maski i isprobajte kako vam stoje. Pogledajte predmete ili nakit od “murano” stakla, porcelanske figurine čuvene tipske Komedije del Arte (Comedia del Arte), ili raznobojne papire umešno razlivenih boja – ebru (tehnika koju su u Veneciju doneli Turci i Arapi), za pisma i koverte.
.
.
.
.
Venecija, privesci od murano stakla © Ivana Dukčević |
.
.
.
Duždeva palata (Palazzo Duchale) – „Tajna tura“
.
Duždeva palata © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Duždeva palata, Bocca di Leone © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Venecija, Bazilika Svetog Marka © Ivana Dukčević |
.
..
.
.
.
.Bazilika Svetog Marka, sazidana po ugledu na Aja Sofiju u Konstantinopolju © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Kada se u pratnji vodiča, istim putem kao i ostali posetioci palate, uz Scala d’Oro (“Zlatnim stepeništem”) popnete na prvi sprat palate, specijalnim velikim ključem, vodič će otključati stara, drvena vrata, koja vode do gornjih spratova u tajne prostorije. Kada svi posetioci Tajne ture uđu, vrata se zaključavaju. U obilasku Tajne ture, stupili smo u neobično skromne tajne odaje najvećih velikodostojnika i pomoćnika venecijanskih duždeva, koji su ovde – baveći se tajnim optužbama i spisima (nalik državnoj bezbednosti), bili skriveni od pogleda stanovnika koji su svakodnevno posećivali palatu radi pribavljanja dokumenata, i stranih državnika u poseti palati. Tajne prostorije nalazile su se na poslednjem spratu. Gledajući iz unutrašnjeg, centralnog dvorišta, ovaj deo zdanja izgleda kao tavan sa okruglim (sličnim brodskim) prozorima u dva reda, iz očigledne namere da se odozdo stekne pogrešan utisak da ovaj deo palate ne postoji. U tajnim delovima, videli smo Sobu za mučenje sa “spravom za mučenje” – kanapom za istezanje zglobova, smeštenim u podnožju “luksuznih” zatvorskih ćelija. Blizina sobe za mučenje s ćelijama VIP zatvorenika, služila je u svrhu psihološkog mučenja onih na koje još “nije došao red”, koji su noću, kada su mučenja vršena, mogli da čuju šta ih čeka ukoliko ne odluče da odmah sve priznaju. U ovim ćelijama, svoje dane provodio je i napoznatiji venecijanski zatvorenik, špijun i preljubnik Kazanova. Videli smo stepenice kojim je uspeo da pobegne iz zatvora, zajedno sa još jednim zatvorenikom – fratrom, Kazanovi sličnih sklonosti (zbog čega su obojica bili zatvoreni u ovom tajnom zatvorskom delu). Godine 1755, svako iz svoje ćelije, sveštenik i Kazanova su prokopali “kanal” kroz drveni deo plafona i tako sebi obezbedili put ka slobodi.
Venecija, Ponte dei Sospiri (Most uzdaha) © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
Bazilika Svetog Marka, „Četiri tetrarha“ – skulptura koju su Venecijanci ukrali iz Konstantinopolja, za vreme Trećeg krstaškog rata, 1204. godine © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
Za razliku od gornjih – “luksuznih”, zatvori u prizemnim delova palate bili su vlažni, zimi hladni, a leti suviše sparni. U njima su tavorili po Veneciju opasni ljudi, koji su svoj poslednji pogled na slobodu imali prešavši iz standardnog dela palate u zatvorski deo, preko kanala i “Mosta uzdaha” (Ponte di Sospiri). Prelepi beli most poneo je naziv zbog navodnih uzdaha zatvorenika koji su na putu ka tamnici, kroz prozore mosta upućivali svoje poslednje poglede na Veneciju. Kada smo završili obilazak Tajnih odaja i iza nas se zaključala tajna vrata, našli smo se na prvom spratu palate i krenuli u razgledanje ostatka zdanja. Videli smo odaju Velikog veća (Sala del Maggior Consiglio) površine 1 km2, na zidovima i na tavanici ukrašenu slikarskim delima najpoznatijih venecijanskih i italijanskih renesansnih slikara: Ticijana, Tintoreta, Veroneza.. Obišli smo Oružarnicu, kao i odaju Sala dello Scudo, s ogromnim globusima i mapama putovanja Marka Pola.
.
.
.
Moj lični favorit u gradu na kanalima je pomalo zaboravljeni kraj Kanaređo (Cannaregio). Nalazi se u severozapadnom delu ostrva, na mestu bivšeg, prvog jevrejskog geta, gde u mirnim uličicama ponekad izgleda kao da je vreme stalo. „Ghetto“ – italijanski naziv za cevčice koje su se u ovom delu ostrva proizvodile tokom srednjeg veka, uticao je na kasnije formiranje reči „geto“. U njemu je naime bila smeštena prva velika grupa Jevreja, koja je bežeći od inkvizicije u Andaluziji, nakon „rekonkiste“ krajem XV i početkom XVI veka, pristigla u Veneciju, brodovima iz Španije. Venecijanci su ih „smestili“ u tada radnički deo grada „ghetto“ i ograničili im kretanje. Na taj način, reč „geto“ koja sugeriše ograničen prostor za kretanje, ušla je u veliki broj svetskih jezika. I danas, u Veneciji živi mala jevrejska zajednica. Osim radnji s jevrejskim menorama i “košer” proizvodima, oko trga Campo Ghetto Nuovo, u ovom kraju videli smo i rodnu kuću čuvenog slikara Tintoreta, s kamenom statuom Mavara (Arapina) pored ulazne kapije (Mavari i Jevreji, u istoj meri su proganjani iz katoličke Španije, ali i i Portugala). Kuća se nalazi tik do trga Campo dei Mori (Mavarski trg), na kojem se u tri susedne kuće, nalaze još tri simpatične, kamene statuete Mavara, s velikim kapama ili turbanima. Osim reči – geto, u Veneciji je najverovatnije nastala još jedna reč koja je danas u širokoj upotrebi. Na jednom od ostrvaca u laguni, u vreme jedne od velikih epidemija kuge, bili su smešteni oni potencijalno zaraženi koji su ovde provodili 40 dana dok vlasti nisu bili sigurne da nisu oboleli. Reč „četrdeset“, na italijanskom je „quaranta„, odakle je kasnije nastala reč – karantin.
Venecija, Cannaregio – Crkva Bogorodice u Povrtnjaku (Madonna del’ Orto) © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Venecija, Kanaređo, jedna od statua Mavara © Ivana Dukčević |
..
.
.
.
.
.
Venecija, Cannaregio © Ivana Dukčević
..
.
.
.
.
INFO
.
.
.
.
.
.
.
.
Vaporeto – brodići u sistemu gradskog prevoza Venecije © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.
Venecija © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija, Italija Venecija