Aerodrom Istanbul (IST)

 

 

.

.

.

.

 

Posetili smo novi

Aerodrom Istanbul (IST)

 

 

 

 

 

 

 

.

Počev od 6. aprila 2019. u 14 h po lokalnom vremenu, svi međunarodni i domaći letovi aviokompanije Turkish Airlines (TK / THY) i letovi svih međunarodnih aviokompanija koji su do sada bili obavljani do/od Međunarodnog aerodroma Ataturk, preusmereni su na novi Aerodrom Istanbul (IST). Novotovoreni aerodrom – najveći na svetu, postao je nova vazdušna luka turske nacionalne aviokompanije Turkish Airlines.

 

 

Prilaz novom Aerodromu Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul – sa desne strane na fotografiji vidi se gde pristiže saobraćaj iz grada i zaustavlja se ispred jedne od nekoliko pasarela koje vode ka ulazu u aerodrom © Ivana Dukčević

 

 

 

Avion Turkish Airlines-a na Istanbulskom aerodromu, oslikan motivima Lego junaka koji su glavni likovi novog Fly safety videa sa instrukcijama pre poletanja aviona © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

Tri istanbulska aerodroma postojala su jedno kratko vreme – od jenuara do 6. aprila 2019. Aerodrom Ataturk je tog dana trajno zatvoren i na njemu će najverovatnije biti podignut muzej i tematski zabavni park na temu vazduhoplovstva. Prema drugim izvorima, iako nadomak grada – postaće novi vojni aerodrom. Međunarodni aerodrom Sabiha Gokčen nalazi se na azijskoj strani Istanbula.

 

 

 

 

 

 

 

Novi Aerodrom Istanbul (IST) sazidan je severno od grada, nadomak obala Crnog mora, i njegova udaljenost od centra (53 km) višestruko je veća od Aerodroma Ataturk sa kojeg je do grada bilo moguće stići metroom (dve stanice), a zatim prelaskom na tramvaj T1 na početnoj stanici.

 

Počev od 6. aprila 2019, svi letovi Turkish Airlines i inostranih aviokompanija koje su sletale na Međunarodni aerodrom Ataturk, preusmereni su na novi Aerodrom Istanbul (IST). Sa novog aerodroma, odvija se i domaći saobraćaj ka 50 aerodroma unutar zemlje, letovima Turkish Airlines.

 

Iako je pušten u rad, izgradnja novog Aerodroma Istanbul još uvek nije završena. Nekoliko velikih aerodromskih zgrada i glavni toranj još uvek se zidaju. Aerodrom Istanbul je ogroman, svetao i prostran. Hodnici su široki i dugi stotinama metara, što može da smeta kada po izlasku iz aviona želite što pre da stignete do pasoške kontrole i izađete iz aerodromske zgrade. Ipak, kada stignete do kraja hodnika, redovi za prolazak kroz pasošku kontrolu su drastično smanjeni velikim brojem šaltera. Smanjenje gužvi važi i za prolazak prtljaga kroz skener pri ulasku u zonu odlazaka, jer je broj mesta povećan u odnosu na Aerodrom Ataturk i raspoređen po zonama (brojevima), za svaki let. Pre čekiranja prtljaga za let – na šalterima internacionalnih polazaka, na velikom broju terminala uvedeno je čekiranje i rezervacija mesta skeniranjem pasoša na touch-screen tablama postavljenim ispred niza šaltera (aerodromski službenici su uvek u blizini, kako bi pomogli putnicima).

 

Zbog veličine aerodroma, pri sletanju / poletanju avionu je često potrebno i 15 minuta da od polazne piste stigne do aerodromske zgrade, i obrnuto – do uzletne piste.

 

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul, stotinama metara dugi aerodromski hodnici – bez gužve, koje treba preći kako bi se stiglo do pasoške kontrole i izlaza  © Ivana Dukčević

 

.

.

.

.

.

.

Prevoz od / do Aerodroma Istanbul

 

 

Počev od juna 2019, vlasti su rešile problem prevoza sa aerodroma do centra grada i obratno, koji je postojao na početku, s obzirom da od aerodroma do starog centra Istanbula ima 53 km (45 min – 80 min vožnje, u zavisnosti od gužve). Prevoz od/do aerodroma odvija se sa nultog i sa dve donje platforme aerodroma.

 

 

Taksi vozila (aerodromski – narandžasti taksi) staju na nivou 0 (odmah po izlasku iz aerodroma, prilikom dolaska u Istanbul). Cena vožnje do centra varira od oko 20 do 27 evra. Isto važi i za taksi koji zaustavite u gradu (žuti taksi) – u smeru ka aerodromu. Plava taksi vozila najčešće imaju fiksnu cenu do aerodroma (ugovorena taksi vožnja naručena iz hotela) , koja se u zavisnosti od udaljenosti destinacije od aerodroma kreće od 120 do 200 TL (20 – 30 evra).

 

 

 

 

 

Aerodrom Istanbul – kombi prevoz, najčešće unapred zakazan © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul, garaža © Ivana Dukčević

 

 

 

Linije predviđenih metro linija sa polascima od novog aerodroma do predgrađa Istanbula, koje su će biti otvorene 2020. i 2021.

 

 

 

.

.

 

Na nivou -1 na prevoz do grada čeka unapred ugovoreni kombi i taksi prevoz (po ceni od oko 35 do čak 50 evra) ukoliko vožnju naručujete kako bi bili sigurni da ćete na vreme stići. Na ovom nivou aerodroma (kao i na nivou – 2) vidi se ogoromna otvorena garaža na nekoliko spratova.

 

 

Sa -2 nivoa, najnižeg sprata aerodroma polazi nekoliko luksuznih aerodromskih autobusa koji saobraćaju u smeru ka jednom od 20 delova grada, te možete izabrati koja destinacija vam najviše odgovara (u zavisnosti od dela grada, autobusi sa aerodroma polaze na svakih 20, 30 ili 60 minuta). U autobusu, kartu nije moguće platiti u kešu, jer na ulazu u vozilo postoji jedino čitač Istanbulkart (kao naš Bus Plus). Počev od juna 2019, kiosk Istanbulkart nalazi se na istom nivou aerodroma gde staju autobusi, a sama kartica košta 6 TL (oko 1 evra). Karticu je moguće pribaviti i ubacivanjem novca u automat, na zidu hodnika. Na ovu nepersonalizovanu karticu možete uplatiti novac za autobusku kartu od aerodroma do Istanbula (u zavisnosti od dela grada cena se kreće od 12 do 20 TL –  2 do 3,5 evra, na primer do Taksim skvera košta 18 TL – 3 evra), i kasnije je dopuniti novcem na automatima u samom gradu – koristiti prilikom vožnje gradskim prevozom (autobusi, tramvaji, brodovi), po pojedinačnoj ceni karte od oko 1 evra. Na internet stranicama aerodroma pronađite autobuski prevoz do dela grada koji vam odgovara (istorijskom centru su najbliži Yenikapı , Taksim i Beşiktaş ), i pogledajte informaciju o tome u kojim vremenskim intervalima autobus koji vam je potreban polazi sa aerodroma.

 

 

U planu je izgradnja dve metro linije, od kojih bi jedna trebalo da bude gotova do 2020. a druga do 2021. godine.

 

Na autoputu koji je sagrađen i vodi od aerodroma do centra Istanbula, na svakih 10 do 15 sekundi jedno taksi ili kombi vozilo prolazi vozeći putnike na/sa aerodroma.

 

 

 

 

Aerodrom Istanbul, nivo -2 odakle polazi autobuski saobraćaj © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul, nivo -2, mesto polaska autobusa © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul, nivo -2, tabla sa cenom (16 TL) i rutom autobusa koji voze do dela Istanbula – Sarijer, na severu Bosfora © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodromske autobuske linije do grada © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul / osim kioska Istanbulkart, postoje i automati gde kartice mogu da se pribave © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul / čitač Istanbulkart u autobusima koji voze od aerodroma do grada (vožnju nije moguće platiti u kešu) © Ivana Dukčević

 

 

 

 

 

Snalaženje na Aerodromu Istanbul

 

 

Za domaće i međunarodne dolaske avionskog saobraćaja, rezervisan je prizemni deo zgrade. Odlasci su na prvom nivou. Na – Dolascima, u samom ćošku zgrade postoji jedno jedino veliko pokretno stepenište koje unutar zgrade vodi iz prizemlja ka gornjem spratu (Odlasci). Postoji i nekoliko spoljnih liftova na prilazima – pasarelama van zgrade, kojima možete stići na svaki od nivoa aerodroma. Ispred ovih liftova, često se stvara velika gužva.

 

Ukoliko na unutrašnjem letu u okviru Turske zaboravite deo ručnog prtljaga u avionu, pođite do dela – Baggage desk (“Izgubljeno-nađeno”) malu šalter salu koja se nalazi u prizemnom delu aerodroma, na dolascima letova domaćeg saobraćaja (Domestic Arrivals), blizu karosela za preuzimanje prtljaga.

 

 

Na samom aerodromu postoji veliki broj volontera – mlađih ljudi odevenih u svetlo-ljubičaste majice, koji su tu da pomognu putnicima u vezi informacija i snalaženja na novom aerodromu (imaju natpis “Ask Me”). Međutim, mali broj njih dobro govori / razume engleski jezik i utisak je da se za sada još uvek ne snalaze najbolje.

 

 

Za razliku od Aerodroma Ataturk gde je bilo moguće koristiti besplatan wi-fi internet u trajanju od dva sata, na novom Istanbulskom aerodromu to nije moguće – osim ako niste pribavili karticu sa turskim brojem telefona.

 

 

Sve u svemu, novi Aerodrom Istanbul (IST) je prostran (za sada – pomalo prazan), sa veoma dugim hodnicima koji vode do pasoške kontrole, i uz značajno manje čekanja na istoj. Toaleti su česti. Besplatni interent nije dostupan. Prevoz od/do aerodroma se odvija u vidu autobusa, taksi vozila i naručenog kombi prevoza. Osim dva istanbulska, u Turskoj postoji ukupno čak 51 aerodrom i domaći saobraćaj je izuzetno razvijen.

 

 

 

 

Aerodrom Istanbul – displej na delu sa dolaznim inostranim letovima, prikazuje listu skoro stotinak aviona koji su nedavno sleteli, sa pripadajućim brojevima karosela na kojima treba preuzeti prtljag © Ivana Dukčević

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Aerodrom Istanbul © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Prilaz novom Aerodromu Istanbul, autoputem iz smera centra grada (aerodromske zgrade samo su delimično završene, i još oko dve trećine dodatnih delova je u izgradnji) © Ivana Dukčević

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

error: Zabranjeno kopiranje članaka i preuzimanje slika.