TURSKA – Jedrene (Edirne)

TURSKA – Jedrene (Edirne)

 

.

.

.

.

 

Jedrene

.

Edirne

 

 

.

 

Eleno kerko, Eleno, ti edna na majka,

Što stoiš kerko, što misliš, što kniga pišuvaš..

.

Pišuvam majko, pišuvam, vo gradot Edrene,

Edrene majko, Edrene, na moeto libe…

.

Da kupi majko, da kupi, za mene kapela,

Kapela majko, kapela, za trista groša…

.

.

 

Jedrene, najveća džamija u Turskoj, sa trećim najvišim minaretima na svetu – Džamija Selimije (UNESCO) © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Jedrene, jedan od mnogih srednjovekovnih kamenih mostova na rekama Tundži i Marici (u daljini se vidi centar i Džamija Selimije) © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Jedrene, čišćenje obuće © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Tekst i fotografije deo su publikovane knjige „Umetnost putovanja“ (ISBN 978-86-7963-499-3) u izdanju Samizdata B92, i knjige-vodiča o Turskoj (ISBN 978-86-7722-422-6), zaštićeni Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik Republike Srbije, br. 104/2009 i 99/2011. Nije dozvoljeno kopiranje, niti objavljivanje teksta, delova teksta, i fotografija, bez dozvole autora (Ivana Dukčević) i izdavača (za Samizdat B92 – Veran Matić).

 

 

 

 

 

 

 

 

Jedrene, kupola najčuvenije i najveće turske Džamije Selimije (UNESCO), rad čuvenog mimara Sinana © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Jedrene, skulptura pelivana (rvača) ispred Rvačkog stadiona (UNESCO) © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Tačno u podne, vremešnom i gotovo pustom grčkom magistralom koja duž šezdesetak kilometara u smeru severa vodi tačno uz granicu sa Turskom, jednog julskog dana iz smera Aleksandropolisa približavali smo se samoj tromeđi Grčke, Bugarske i Turske. Na graničnom prelazu u selu Pazarkule, na malom kružnom skveru sa obiljem drveća po drumu šetaju kokoške u potrazi za bubama i crvićima, kljucaju i ne mareći preterano na po neki automobil koji se povremeno zaustavi pokraj njih i tako poremeti letnju, lenju seosku tišinu. Kilometar, dva nakon granice, kroz pošumljeni pejzaž put završava rekom Maricom i pretvara se u ulicu koja ulazi u grad. Zastajemo ispred Mosta na Marici, jednog od nekoliko kamenih osmanlijskih mostova koji više liče na muzejski eksponat a ne ćupriju koja može da izdrži težinu modernih vozila, i u daljini preko reke gledamo čitav grad Jedrene. Duž severnog i zapadnog oboda Jedrena, sreću se manja reka Tundža (Tunca) i veća Marica (Meriç). Tundža teče sa severoistoka, prolazi severnim delom grada, zavija ka jugozapadu i jedno vreme teče paralelno sa Maricom formirajući nekoliko rečnih ostrva i okružujući skoro čitav grad, a zatim se na jugu uliva u nju. Obe reke premošćuju lučne, kamene ćuprije. Iako je većina renovirana i preko njih se odvija saobraćaj, i danas predstavljaju svojevrsnu atrakciju grada, a nekoliko predivnih, nevelikih mostova od belog kamena podignutih u periodu između XVI i XIX veka vode pravo u centar Jedrena. Drum je pust, gotovo da nema vozila. Dok razmišljamo da li da kolima pređemo uzani most iz XVII veka ili potražimo drugo rešenje, jedan veliki teretni kamion sa prikolicom prolazeći pokraj nas to upravo čini uverivši nas u dugovečnost osmanlijske srednjovekovne gradnje. Ili u savremene tehnike renoviranja.

.

.

Najpoznatiji i najstariji most Jedrena je Gazi Mihael (Hamidiye), sazidan u drugoj polovini XIII veka, tokom vladavine Vizantije,  U XV veku obnovio ga je Gazi Mihael Bey, po kome je i dobio ime. Ostali stari, kameni mostovi su još i Saračhane (Saraçhane) iz 1451. i Kanuni Saraj (Kanuni Saray) iz 1560. godine (na severu grada spajaju centar sa adom Sarajiči), most Sultana Bajazita II (Sultan Beyazıt II) iz 1488 (takođe spaja Sarajiči i centar, blizu kompleksa Bajazita II), Fatih (Bönce) iz 1452. (kod kule Adalet Kasri), Jildirim (Yıldırım) iz 1535. (sultana Mehmeda III), Jalnizgoz (Yalnızgöz – “sa jednim lukom”) iz 1570. i Tundža Ekmekčizade Ahmed Paša (Tunca – Ekmekçizade Ahmet Paşa) iz 1615. godine.

.

.

Bivši Hadrijanopolj, na turskom Edirne a na srpskom Jedrene, jedan je od najzanimljivijih manjih gradova Turske. Zauzima veoma važno mesto u istoriji zemlje, jer je tokom jednog relativno kratkog vremenskog perioda (1365 – 1453), nakon Burse, a pre osvajanja Istanbula bio proglašen drugom po redu prestonicom Osmanske imperije. Turski sultan Mehmed Drugi „Osvajač“ koji je kao dvadeset-dvogodišnjak osvojio Istanbul, rođen je u ovom gradu, tada prestonici. Dva i po veka kasnije, između 1700. i 1750. godine, u odnosu na broj stanovnika Jedrene je bilo jedan od najvećih gradova u Evropi – 350 000, za razliku od današnjih tek oko 145 000.

 

Sve dok 1365. godine – četrnaest godina pre Bitke na Kosovu polju, Jedrene nije osvojio sultan Murat Prvi (i proglasio novom osmanlijskom prestonicom), gradom rimskog cara Hadrijana – Adrijanopoljem vladali su Vizigoti, Vizantijci i krstaši. Tokom osamdeset osam godina koliko je ostao osmanlijska prestonica, Jedrene je steklo laskav nadimak „Grad koji će živetı do Sudnjeg dana“- Dar-ül Karar, a zatim i Dar-ül Mülk („Prestonica“), Dar-ül Meymene („Grad vojske“) i Dar-ül Saltana („Grad sultana“). Kada je 1453. Mehmed Prvi najzad osvojio Konstantinopolj – Istanbul, Jedrene je dobilo titulu „Druge prestonice“. U novije vreme, tokom Rusko-turskog rata, 1829. godine Jedrene su jedno kratko vreme okupirali Rusi, a tokom Balkanskih ratova grad su osvajali Srbi, Bugari i Grci. Mirovnim ugovorom iz Lozane 1923. godine, na kraju je pripao Turskoj. Osim ratova, Jedrene je bilo mesto nekoliko velikih požara (1745. i 1905),  i zemljotresa (1751).

 

 

 

 

 

Jedrene, mostovi na rekama Tundži i Marici © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Jedrene, tavanica umutrašnjeg dvorišta Džamije „tri balkona“ © Ivana Dukčević
.
.
.
.
Jedrene, mostovi na rekama Tundži i Marici © Ivana Dukčević
.
.
.
.
.
.

.

.

Od nekadašnjih tri stotine, u centru nevelikog, nekada prestonog Jedrena nalazi se tek nekoliko velikih džamija. Jedna od njih – Džamija Selimije (Selimiye Camii), najveća je i najznačajnija džamija Turske i najviše arhitektonsko dostignuće legendarnog osmanlijskog arhitekte, mimara Sinana.

.

Mimar Kodža Sinan (Koca Mimar Sinan Ağa: 1490 – 1588) bio je već osamdesetgodišnjak kada je u centru Jedrena započeo arhitektonski projekat svog života – veliku džamiju za sultana Selima Prvog. Zdanje iz XVI veka, u koje su utkana tehnička i umetnička dostignuća onog vremena dobilo je najviše minarete u Turskoj ikada, i treće po visini na svetu (najveće su one u Meki), unutrašnji prostor površine od skoro dva i po kvadratna kilometra i centralnu kupolu gotovo istovetnih razmera najveće kupole do tada – Aja Sofije u Istanbulu. Tokom šest godina, na izgradnji džamije radilo je četrnaest hiljada radnika i četiri stotine umetnika. U džamiju je ugrađeno ukupno devetsto devedeset devet prozora, što je po ideji Sinana trebalo da predstavlja božansko savršenstvo. Plava džamija u Istanbulu – sagrađena vek i po kasnije, u stvari je manja kopija Džamije Selimije. Godine 2011, džamija i kompleks oko nje dospeli su na listu Uneskove svetske kulturne baštine. Unutrašnja dekoracija džamije spada među najlepše u čitavoj Turskoj. Mermer sa ostrva Mramornog mora, duborezi, sedef, ali i čuvene, ručno oslikane pločice iz Iznika krase čitavu unutrašnjost uz prepoznatljive geometrijske šare tipične za islamsku umetnost, sa crvenom, belom i plavom kao preovlađujućim bojama, stilizovanim motivima karanfila, zumbula i lale – simbola Osmanske imperije. Džamija Selimije sazidana je kao deo većeg kompleksa (Külliye), sastavljenog iz bolnice, medrese, biblioteke, hamama i groblja. U okviru medrese izučavane su prirodne nauke, a u javnoj kuhinji svakodnevno se u velikom kazanu kuvala čorba za siromašne.

 

Osim muslimanskog nasleđa, u gradu se nalazi i nekoliko hrišćanskih crkvi: dve bugarske (Svetog Georgija, iz 1880. i Svetih Konstantina i Jelene, iz 1907) i italijanska katolička crkva, kao i jevrejska sinagoga iz 1907. godine. U okolini Jedrena pronađeni su arheološki ostaci iz perioda antike (kod Lalapaše i Eneza, ili Ainosa). 

.

Ispred džamije, na platou bliže glavnoj ulici postavljen je spomenik velikom graditelju, arhitekti Osmanske imperije, mimaru Sinanu. Jedna od najpoznatijih ličnosti osmanlijske Turske, čiji izuzetno dug život, ostavština i zanimljiva biografija i danas intrigantni poklonicima istorije, najverovatnije je rođen kao Josif u grčkoj hrišćanskoj porodici, u selu Agirnasu nadomak grada Kajserija, severoistočno od centralne Kapadokije. O njegovom hrišćanskom poreklu govori i pismo iz 1573, koje je uputio sultanu Selimu Drugom moleći ga da poštedi progona na Kipar njegovu hrišćansku porodicu. Neki tvrde da je talentovani Sinan još u detinjstvu zavoleo arhitekturu, igrajući se u svom selu ispod kapadokijskih kuća od mekanog vulkanskog tufa, jureći kroz mnogobrojne hodnike podzemnih gradova i lukove kojima su bile poduprte neke od tavanica. Sinanov otac Kristos bio je zidar i stolar, te je vrlo verovatno dečak od njega nasledio sklonost ka graditeljskom zanimanju. Kada mu je bilo dvadeset i dve, Sinan je bio regrutovan u trupe janjičara, preveden u islam i dankom u krvi – na turskom: devşirme, poslat u Istanbul. Nekoliko godina kasnije, dobio je muslimansko ime. Služeći turskoj vojsci, Sinan je dobio priliku da proputuje čitavim carstvom – sve do Rodosa, Bagdada, Damaska i Persije na istoku, Egipta na jugu, ali i Beograda (za vreme osvajanja Sulejmana Prvog Veličanstvenog) i Moldavije na severu, i Krfa na zapadu. Mnogo kasnije, zapisao je utiske sa ovih putovanja: „… Video (sam) spomenike kulture, ostatke velikih antičkih civilizacija. Iz svake ruševine nešto (sam) naučio, sa svake građevine nešto pokupio…“.

 

Kao vojni inženjer, putujući u osvajačke pohode sa janjičarima vremenom je stekao visok rang kao oficir, komandir, i na kraju dobio titulu age. Bio je zadužen za gradnju puteva, mostova, vojnih brodova i raznih utvrđenja, a kada mu je bilo pedeset godina imenovan je za glavnog carskog arhitektu što je i ostao sve do svoje smrti u devedeset osmoj godini. Titulu glavnog arhitekte carstva nosio je tokom vladavine čak tri sultana: Sulejmana Prvog Veličanstvenog, Selima Drugog i Murata Trećeg. Bio je zadužen da znanje koje je stekao radeći za vojsku, primeni na gradnju religioznih i civilnih objekata, ali i mostova, drumova, sistema za dovod vode širom carstva koje je osvajanjima u tom periodu postajalo sve veće.

,

,

,

.

Jedrene, Džamija Selimije © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, Džamija Selimije © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, Džamija Selimije © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, Džamija Selimije © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, Spomenik graditelju Sinanu na platou ispred Džamije Selimije © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, suveniri nakon posete Džamiji Selimije: „Dragoj ljubavi“, „Dragom komšiji“ „Dragoj majci“ © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

 

Mimar Sinan projektovao je i uz pomoć velikog broja saradnika sagradio preko tri stotine različitih zdanja, i pomogao u realizaciji još preko sto pedeset. Njegovih sto devedeset i šest arhitektonskih dostignuća – džamija, hamama, medresa, bolnica, mauzoleja, palata, akvadukta i karavansaraja još uvek postoje, među kojima i višegradska Na Drini ćuprija. Sinanove građevine bile su poznate i po značajnim inovacijama u organizaciji prostora -postavljanju velike centralne kupole u središnji prostor džamije, okružene pomoćnim kupolama po ugledu na vizantijske crkve, pročišćenom dizajnu i uvođenju novina u upotrebi već postojećih dekoracija i motiva. Najveći osmanlijski sultan Sulejman Prvi Veličanstveni, izuzetno je cenio Sinana i bio veliki pokrovitelj njegovog rada, te mu je učinio čast kada mu je na otvaranju Sulejmanove džamije u Istanbulu simbolično predao ključeve da kao graditelj svečano otvori svoje delo. Za njega i sultanu Rokselanu, projektovao je mauzoleje u dvorištu džamije, u blizini kojih je – u svom skromnom mauzoleju (koji je projektovao), i sam kasnije sahranjen.

 

.

.

.

Jedrene © Ivana Dukčević

.

.

 

 

Jedrene © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

Jedrene, restoran sa ukusnom i već pripremljenom hranom, jedan od mnogih u Turskoj © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

U ulici Saračlar (Saraçlar Caddesi – u prevodu „ulica sedlara“), glavnoj pešačkoj ulici grada, mogu se pronaći prodavnice baklave, banke, radnje sa odećom i taverne. U okolnim ulicama, primetili smo manje ili više očuvane osmanlijske kuće sa isturenim doksatima, tipične za čitavo područje Anadolije. U jednoj od ulica – Maarif Caddesi, nalazi se jedna od najvećih jevrejskih sinagoga na Balkanu, koja više nije u reprezentativnom stanju i u koju ulaz nije moguć.

 

.

Ali pašina čaršija (Ali Paşa Çarşısı) – 300 m dug pokriveni bazar u centru Jedrena, sagrađen je 1569. godine kao zadužbina Hersekli Hemiza (Semiza Hercegovskog), poslednjeg velikog vezira u službi sultana Sulejmana Veličanstvenog. Nekada je u dugom hodniku bazara bilo smešteno 300 prodavnica, koje su svoj procvat doživele tokom XVI i XVII veka. Danas se ovde nalazi 129 radnji, a atmosfera donekle podseća na onu u mnogo većoj Kapali čaršiji u Istanbulu. U središnjem delu hodnika nalazi se prostor koji je u srednjem veku izgrađen za molitvu trgovaca (kako tokom radnog vremena, radi molitve ne bi morali da napuštaju svoje radnje). Postoji ukupno šest ulaza u bazar, tri sa istočne strane, i po jedan sa svake od preostale tri strane. U septembru 1992, bazar je gotovo uništio veliki požar, te je kompletno rekonstruisan i vraćen u prvobitno stanje u novembru 1997. godine.

.

Osim velelepne džamije Eski džamije (Eski Camii / Cami-i Atik – Ulu Camii), najmanje i najstarije carske džamije u centru Jedrena iz 1414. sa velikim kaligrafskim znacima koji krase njen spoljašnji zid, i u kojoj se navodno čuva deo čuvenog kamena Ćabe (Kaaba, kome se muslimani mole na hodočašću u Meki), tu je i Uč Šerefeli džamija (Uç Şerefeli Camii) – „Džamija tri balkona“ sultana Murata II iz 1447, kao i  Džamija Muradije (Muradiye Camii) iz 1436. godine, podignuta pod pokroviteljstvom sultana Murata II (poznata po izuzetno lepim i vrednim duborezima, pločicama iz Iznika i reljefnim kompozicijama. U nevelikom Jedrenu postojalo je i preko stotinu javnih česmi, dvadeset i četiri karavansaraja (gostionica-odmorišta za putnike), kao Rustem-pašin (Rustempaşa Kervansarai, 1561), više od pedeset i religioznih škola – medresa, jedna sinagoga, dve bugarske i jedna italijanska crkva i četiri bazara. Za jedan od njih u samom centru grada – tik uz Eski džamiju – Bedesten Çarşısı, čuveni srednjovekovni turski putopisac Evlija Čelebija zapisao je da je bio poznat po radnjama sa dragim kamenjem i draguljima, te da je iz ovog razloga ispred njegova četiri ulaza tokom noćnih sati stražarilo šezdeset ljudi.

.

.

.

 

 

Jedrene, Ali pašina čaršija – bazar © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

.

Jedrene, Džamija „tri balkona“ © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, tavanica umutrašnjeg dvorišta Džamije „tri balkona“ © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, Džamija „tri balkona“ sa prednjim minaretom – sa tri balkona © Ivana Dukčević

.

.

.
.
.

.

Sa druge strane ulice u odnosu na “Džamiju tri balkona”, nalazi se Kula Makedonija – poslednja preživela kula, deo nekadašnjih jedrenskih, gradskih zidina (Makedonya Kulesi). Sazidana je od cigle i kamena u II veku naše ere, za vreme vladavine rimskog cara Hadrijana. Pored Makedonske kule (nazvane tim imenom jer je od nje vodio put ka grčkoj severnoj oblasti Makedoniji, tada rimskoj proviciji) primetićete i ostatke rimskih zidina. Do 1950-tih, na kuli je postojao sat prema kojem su građani Jedrena podešavali tačno vreme, ali je uklonjen kada je gornji deo kule počeo da se urušava. Kula nije uočljiva iz glavne ulice, jer se nalazi između zgrada. Osim ako tačno znate gde da gledate, prilično je lako zaobići je. Nije moguće posetiti njenu unutrašnjost.

.

U jednom delu Jedrena nalazi se istorijsko predgrađe Karaagač (Karaağaç). Iako deluje kao odavno zaboravljeni kraj, nekada je bilo centar noćnog života grada. Na samom ulazu videćete nekadašnje zdanje železničke stanice Edirne Eski Gar, danas istorijsku zgradu rektorata Tračkog univerziteta (Rektörlük), a malo dalje i Etnografski muzej.

.

.

.
Jedrene, Kula Makedonija © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

Jedrene, Eski džamija © Ivana Dukčević

 

 

 

 

Jedrene, Eski džamija © Ivana Dukčević

.

 

.
.

.

.

Jedrene, Bedesten © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene © Ivana Dukčević

.

 

.

 

.

Severno od centra…
Rečno ostrvo Sarajiči i okolina…

.

.

 

Festival rvanja – Kırkpınar Yağlı Güreşleri – UNESCO

.

Jedrene je danas najpoznatije po čuvenom Festivalu rvanja grčko-rimskim stilom – Kirkpinar Jagli Gurešleri (u prevodu „Festival 40 izvora“), koji se vekovima unazad održava svake godine, obično tokom poslednje nedelje juna. Za potrebe takmičenja, nakon Drugog svetskog rata izgrađen je specijalni rvački stadion – Sarajiči Kirkpinar (Sarayiçi Kırkpınar Stadyum), koji se nalazi na severnom obodu grada, na reci Tundži i njenom rečnom ostrvu Sarajiči. Kirkpinar festival, najpoznatije je savremeno takmičenje u rvanju grčko-rimskim i slobodnim stilom na svetu, proglašeno UNESCO-vom svetskom nematerijalnom baštinom. Jedan je od najstarijih, u kontinuitetu održavanih sportskih takmičenja na svetu i u Turskoj je proglašen nacionalnim sportom. Iako u zemlji postoji još nekoliko mesta u kojima se tokom godine održavaju slična takmičenja, u poređenju sa ovim u Jedrenu ostala spadaju u najblaže rečeno drugu ligu.

 

Začeci festivala sežu u vreme kada su nakon pada Rimskog carstva Huni prvi put prošli ovim prostorima, ali su prvi šampionati u rvanju organizovani tek po nastanku Osmanske imperije (XIV vek). Jednom godišnje, počev od 1946. ovde se sastaju najbolji turski rvači obučeni u šorts od bivolje kože – kispet, namazani maslinovim uljem. Bubnjevi i klarinet najavljuju početak borbi, kada se na travnatom terenu u središtu stadiona jedan po jedan oprobavaju rvački parovi, u svakoj od nekoliko disciplina. Onaj ko uspe da protivnika obori na leđa tako da mu stomak ili stopala budu okrenuta ka gore, ili glava na dole, proglašava se pobednikom. Gubitnik je i onaj čiji kispet spadne, ili onaj koji potapše protivnikov kispet i tim činom preda pobedu.

 

Tokom takmičenja, travnati teren stadiona prepun je rvača – pelivana, koji se nalik bokserima bore u nekoliko kategorija: juniori (teşvik), laka kategorija (deste), srednja kategorija (orta), seniori (başaltı) i kategorija za asove (baş). Sama reč „pelivan“ potiče iz persijskog (iranskog) jezika. Za vreme vladavine Turaka Seldžuka između XI i XIII veka označavala je hrabre ratnike, za vreme Osmanlija – uopšteno sportiste, ali su se ovom titulom nazivali i veliki ljudi svih zanimanja. Pobednik takmičenja koje traje nedelju dana dobija titulu baš-pelivan (başpehlivan). Kao nagradu dobija novac, konja, grlo stoke ili ovna. Nekada kamilu ili bika. Osim same pobede, još je veća čast osvojiti šampionat tri puta za redom i time dobiti doživotnu titulu osvajača „zlatnog pojasa“.

 

.

.

 

 

Jedrene, spomenik Festivalu rvanja na ulasku u grad © Ivana Dukčević

.

.

.
.
.

 

Jedrene, spomenik rvačima – pelivanima, ispred rvačkog stadiona © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, Rvački stadion © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, Rvački stadion © Ivana Dukčević

.

.

 

.
.

.

Kulu Adalet Kasri (Adalet Kasrı – na turskom „Sud pravde“) sagradio je mimar Sinan u XVI veku, za vreme vladavine sultana Sulejmana Veličanstvenog koji je na ovom mestu često održavao sastanke Carskog veća. Nalazi se odmah pored stadiona u kome se održava Festival rvanja, tik uz reku Tundžu i predstavlja jedini preostali deo nekadašnjeg kompleksa osmanlijske carske palate, koja je u XV veku iz Jedrena preseljena u Istanbul. Ispred kule nalazila su se dva kamena: „Kamen poštovanja“ (Seng-i Hürmet) gde je stanovništvo moglo da stavi svoje predloge sultanu, i „Kamen upozorenja“ (Seng-i İbret), gde su izlagane odsečene glave zvaničnika koji su se usudili da na bilo koji način uvrede sultana. U neposrednoj blizini kule nalazi se spomenik posvećen 30 000 Turaka poginulim u Balkanskim ratovima (Sarayiçi Balkan Şehitleri Anıtı), najviše 1913. godine sa imenima njih 20 000 koji potiču iz oblasti Jedrena.

.

.

.

 

Jedrene, Kula Adalet Kasri © Ivana Dukčević

.

.

 

.
.

 

U predgrađu Jedrena, nadomak Kule pravde sultana Sulejmana Veličanstvenog na brisanom prostoru livada nalaze se arheološki ostaci hamama i carske kuhinje – delova druge osmanlijske Palate u Jedrenama (Edirne SarayıSaray-ı Cedid). Svojom veličinom i bogatstvom, palata čija je gradnja započeta odmah po osvajanju grada (za vreme sultana Murata Drugog), a završena 1451. godine, za vreme sultana Mehmeda Drugog, u početku je zasenjivala čak i novoizgrađenu Topkapi palatu u Istanbulu. Radovi na iskopavanju čitavog kompleksa koji je zauzimao površinu od skoro 3 miliona m2, traju već godinama.

.

Kompleks je oštećen tokom Rusko-turskog rata 1870-tih i uništen za vreme Balkanskih ratova. Godine 1913. došlo je do namerne eksplozije municije skladištene u palati. Eksploziju su izazvali turski vojnici u momentu kada su Bugari bili nadomak pobede u Bici za Jedrene, kako palata ne bi prešla u ruke neprijatelja (Bugari su uspeli da osvoje grad, ali je osvajanje bilo kratkotrajno). Jedan deo dragocenosti pronađenih na ruševinama palate odnešen je u Kinu, a drugi je završio u Britaniji, kao poklon engleskoj kraljici. 

.

.

.

 

Jedrene, ostaci delova palatnog kompleksa © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, ostaci delova palate © Ivana Dukčević

.

.

.

.

U istom delu jedrenskog predgrađa, sa druge strane mosta na Tundži renoviran je veliki srednjovekovni Versko-zdravstveni kompleks sultana Bajazita Drugog (Sultan II Bayezid Külliyesi ve Sağlık Müzesi) iz 1488. – jedan od najvećih zdravstvenih centara na Balkanu. U okviru kompleksa nalazili su se: bolnica (Darüşşifa), džamija, kuhinja sa trpezarijom, gostinske prostorije i radionica za izradu sveća, pekara, skladište, hamam, mlin, ali i Medicinski fakultet na kojem su studenti učili osnove medicine i zbog bolesnika koji su bili hospitalizovani, imali i praksu. Iz kompleksa, privatni most preko reke Tundže direktno je vodio ka centru. Nešto kasnije, u jednom delu bolnice osnovana je „Soba za vreme“ (Muvakkithane) gde se vodilo računa o protoku vremena – datumu, danu i satu. Smatra se da je u samom začetku bolnica bila namenjena očnim bolesnicima, jer u raspoloživim dokumentima stoji da su prilikom osnivanja u njoj bila zaposlena dva hirurga i dva očna lekara, ali je kasnije postala stacionar za duševne bolesnike. Umesto uobičajenih načina lečenja, nalik nekim veoma naprednim antičkim metodama u hiljadu kilometara južnijem Pergamonu, mentalno oboleli su lečeni uz zvuke muzike, žubor vode i miomirise iz obližnje bašte. Kada je 1652. godine čuveni turski putopisac Evlija Čejebija (Evliya Çelebi) posetio Jedrene, bio je toliko oduševljen kompleksom sultana Bajazita Drugog da je zapisao kako u gradu „postoji bolnica koju je veoma teško opisati rečima“.

.

Sredinom XIX veka, bolnica je bila već prilično zapuštena, da bi je nešto kasnije uništila poplava obližnje reke Tundže, te su bolesnici premešteni u Istanbul. U narednom periodu kompleks je nekoliko puta renoviran, sve dok u XX veku zvanično nije postao deo Trakijskog univerziteta. Godine 1993, Turci su počeli sa obimnim radovima na renoviranju i 1997. u njemu smestili izuzetno zanimljiv Muzej zdravlja (Sağlık Müzesi), koji je 2004. godine dobio prestižnu nagradu muzeja godine u Evropi. 

 

.

.

 

 

Jedrene, Versko-zdravstveni kompleks sultana Bajazita II © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, Versko-zdravstveni kompleks sultana Bajazita II © Ivana Dukčević

.

.

.

 

Pre nastavka puta za Istanbul, svratili smo u centar i probali jedan od nekoliko lokalnih specijaliteta od džigerice – „džiger tavu“ (ciğer tava), prženu jagnjeću džigericu serviranu sa pečenom ljutom papričicom i „džiger sarmasi“, sarmice od pirinča i mlevene džigerice. Uz jetrena jela specifičnog ukusa pili smo ajran, slani i retki jogurt koji hladi grlo i ubija ljutinu, a ide dobro uz roštilj i uz pecivo. Ako niste ljubitelj iznutrica, probajte pečeno pile uz dodatak raznih salata i krompir ili pirinač (kuvani „šareni“ pirinač, uz dodatak ulja – pilav).

.

.

.

 

Jedrene, jedan od mnogobrojnih solidnih samoposlužnih restorana koji postoje širom Turske © Ivana Dukčević

.

.

 

 

 

 

Jedrene, čuvena gaziantepska baklava sa pistaćima (fistik) © Ivana Dukčević

.

.

.

.

.

Jedrene, turski čaj © Ivana Dukčević

.

.

.

.

 

U okolini…

.

.

Po izlasku iz grada i nastavku puta ka Aziji, 65 km južno od Jedrena nadomak gradića čiji naziv u prevodu znači „Dugi most“, na severnom prilazu nalazi se Uzunköprü najduži osmanlijski, kameni most ikada sazidan – delo mimara Sinana, po kojem je i samo mesto kasnije dobilo naziv. Dužine više od kilometra, ćuprija ima 174 luka i još uvek je u upotrebi. Sumrak je već grabio krupnim koracima i senkom pokrivao valovite pejzaže, kada smo se autoputem iz Jedrena približili prvim istanbulskim predgrađima…

.

.

 

Jedrene, Uzunkopru („dugački most“) © Ivana Dukčević

 

 

.

Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne, Turska Jedrene Edirne

error: Zabranjeno kopiranje članaka i preuzimanje slika.