.
.
Muzej Salvadora Dalija u Figeresu
.
.
Fundacio Gala i Salvador Dali – Teatre Museu Dali Figueres
.
.
.
.
140 km severno od Barselone, 20 km južno od granice Španije s Francuskom, nalazi se mesto Figeres (Figueres). Omanji grad s populacijom od 42.000 stanovnika, najpoznatiji je kao rodno mesto jednog od najčuvenijih katalonskih umetnika, Salvadora Dalija (Salvador Dali i Domenech). U centru gradića nalazi se Muzej Salvadora Dalija, neobični kompleks nalik tvrđavi s kulom Torre Galatea, na čijem su vrhu poređane ogromne skulpture belih jaja i zlatne statue nalik onim na dodeli Američke filmske akademije (Oskar). Unutar zdanja Fundacio Gala i Salvador Dali – Teatre Museu Dali, Dali je, nakom što ga je Gala napustila i zatim preminula, proveo poslednje godine života. Ovde je umro, i u suterenu muzeja je sahranjen.
.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – deo instalacije koja komadima nameštaja, imitira portret glumice Me Vest (Mae West Room) © Ivana Dukcevic |
Tekst i fotografije deo su publikovanih knjiga o Španiji (ISBN 978-86-7722-374-8) i o Barseloni (ISBN 978-86-7722-351-9), i zaštićeni su Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik Republike Srbije, br. 104/2009 i 99/2011. Nije dozvoljeno kopiranje, niti objavljivanje teksta i fotografija, bez dozvole autora.
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic
Figeres, Teatre Museu Dali – Gala © Ivana Dukcevic
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic
.
.
.
Kompleks tvrđave-muzej, podeljen je u dve celine. Glavni muzej smešten je u okviru unutrašnjeg, kružnog dvorišta, s antreom, prizemnim delom i na dva sprata, gde se nalaze slikarstvo, nameštaj, skulpture i instalacije poznatog slikara. Odvojenu celinu muzeja na ćošku kompleksa, čini zdanje „Dalijevi dagulji“ – Joies Dali. Čak iako niste ljubitelj narcisoidnog, luckastog Salvadora Dalija, simpatizera pokojnog španskog diktatora, generala Franka i njegovog fašističkog režima, muzej u pomalo kič maniru najistaknutijeg pripadnika slikarskog pravca po imenu nadrealizam, verovatno će vas pozitivno iznenaditi. U zdanju možete videti slike i predmete iz svih Dalijevih faza, i veliki broj čudnih i na prvih pogled nepovezanih instalacija u kojima, ukoliko se malo bolje udubite, možete otkriti neočekivane i nerazdvojive celine i optičke varke.
.
Zanimljivo je da je za razliku od Dalija, koji je podržavao fašistički režim i čak naslikao portret generala Franka, drugi najpoznatiji španski slikar onog vremena, Pablo Pikaso (Pablo Picasso) prezirao fašizam i nacionalizam, zbog čega je napustio Španiju i iselio se u Francusku. Zarekao se da ni on, niti njegova umetnička dela, nikada neće stupiti na tlo Španije dok general Franko ne bude svrgnut s vlasti, ili ne umre. Kada se to desi, Pikaso je sastavio testament prema kojem se njegova platna biti vraćena u Španiju. Na žalost, Pikaso je umro samo dve i po godine pre generala Franka, ne dočekavši da ponovo vidi rodnu Španiju, ali je njegova želja u vezi s njegovim platnima, ispunjena. Decenijama kasnije, u Barseloni je otvoren veliki Muzej Pikasa.
.
Veliki uticaj i doprinos umetničkom radu Dalija, pripada njegovoj supruzi i muzi Gali, poreklom Ruskinji iz Kazanja u Tatarskoj republici Ruske federacije (puno ime: Елена Ивановна Дьяконова), koja je upoznavši luckastog, deset godina mlađeg Salvadora, ostavila supruga, poznatog francuskog pesnika Pola Eluara (Paul Eluard) i njihovu jedanaestogodišnju ćerku Ceciliju. Četiri godine kasnije, par se venčao u katoličkoj crkvi, u Kataloniji. Nakon nekoliko godina braka, Gala se upustila u niz novih ljubavnih afera, mahom sa mlađim umetnicima, za koje je Dali znao. Osim njih, Gala je kasnije imala aferu i sa svojim bivšim mužem – vezu koju je Dali navodno podržao. Iako je ljubavni život Gale i Dalija bio daleko od idealnog, mnogi se slažu da je osim Dalijevog neospornog umetničkog talenta, dugogodišnji neobičan odnos između njega i Gale, doprineo inspiraciji i umetničkom geniju ovog slikara.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – Gala i Dali, na Dalijevoj slici © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali, slika sa optičkom iluzijom – ogledalo na sredini između dve slike, „čini“ treću sliku © Ivana Dukcevic |
.
.
Verovatno najpoznatija instalacija Dalijevog muzeja nalazi se u posebno izdvojenoj prostoriji. Prostorija „Soba Me Vest“ (The Mae West Room), holivudske zvezde iz sredine XX veka, ispred koje se uvek formira red posetilaca, „portret“ je glumice čiji su delovi lica u stvari sastavljeni od delova nameštaja. Iako ulaskom u prostoriju to nije odmah vidljivo (osim ako za instalaciju niste već čuli), potpuni smisao „delova lica“ otkrićete tek ukoliko se popnete na stepenište u središnjem delu prostorije, i pogledate kroz ogromnu „lupu“. Verovatno mnogi već znaju za Dalijev dvosed u obliku usana, ili parfeme u obliku nosa – delove nameštaja koji su prvobitno korišteni u ovoj instalaciji. Osim instalacije Me Vest, Dali je napravio i nekoliko slika, portreta glumice, u istom stilu.
.
.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali – „The Mae West Room“ © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – Dalijev natpis na ogledalu ispred muzejskog toaleta © Ivana Dukcevic |
.
.
.
.
Na prvom spratu tvrđave-muzeja, nalazi se „Palata Vetra“ , deo zdanja sa privatnim odajama Dalija i Gale. Tavanica velikog antrea koji vodi ka njihovoj spavaćoj sobi, oslikana je u stilu Sikstinske kapele u Vatikanu, sa dve velike figure Gale i Dalija, u skraćenju (slikara ćete prepoznati po tananim brkovima, u daljini). U Dalijevoj spavaćoj sobi, centralno mesto zauzima krevet u kič maniru, koji je slikar sam osmislio, čije su noge u obličju fantastičnih stvorenja nalik kineskim zmajevima, dok je dno kreveta u obliku školjke. U ovoj sobi, Dali je proveo usamljen svoje poslednje godine života, kada je Gala koja ga je nekoliko godina pre smrti napustila, umrla.
.
.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali, deo tavanice „Palate vetra“, privatnog dela „tvrđave“ gde su Dali i Gala živeli © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali, krevet u Dalijevoj spavaćoj sobi © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – Dalijeva grobnica u suterenu muzeja © Ivana Dukcevic |
Kada je 1938. godine, Dali upoznao psiho-analitičara Sigmunda Frojda, teorije o snovima i ljudskoj podsvesti imale su veliki uticaj na njega i na njegov umetnički rad. Sam pravac nadrealizam (Surrealism), nastao je na temeljima nečeg što je „izvan“ realnog, a što se najčešće dešava u snovima. Neki od njih, namerno su navijali časovnike kako bi se probudili u pola noći, ne bi li „uhvatili“ svoje „nadrealne“ snove, i pokušali da ih što pre naslikaju, zabeleže na platnu pre nego što se potpuno izgube negde u sećanju. U tom smislu, i mnogi Dalijevi radovi predstavljaju različite načine za kreiranje vizuelne iluzije nadrealnog – kao u snu, na primer „Iskušenje Svetog Antonija“ (The Temptation of Saint Anthony), s konjima i slonovima dugih nogu, ili „Postojanost pamćenja“ (The Persistence of Memory), gde se časovnici u prvom planu na slici, tope i cure niz postamente na kojima su. Jedna od najpoznatijih metamorfnih slika u holu muzeja je ogromna sedeća figura nage Gale otpozadi, sa neobičnim kvadratnim pejzažem u raznim bojama. Ipak, ako bolje pogledate s veće udaljenosti, slika je u stvari veliki portret Abrahama Linkolna. Interesantno je da ovu „promenu“ iz Gale u američkog predsednika (i obratno), fotoaparat nije sposoban da u potpunosti i do detalja zabeleži, te je morate doživeti uživo.
.
.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali, iza se vidi portret Linkolna, tj. naga Gala (u zavisnosti od ugla gledanja) © Ivana Dukcevic |
.
.
U posebnom, manjem delu muzeja – Joies Dali, zgradi bež boje na ćošku ulice, izloženi su originali skupocenog nakita koje je Dali osmislio za razne naručioce: od uvrnutog broša u obliku srca sa zlatom i rubinima, koje u sebi ima mehanizam časovnika, te se zaista „grči i opušta“ (nalik prizoru prilikom operacije na otvorenom srcu), preko broša od zlata i rubina u obliku usana u čijem su središtu biseri koji imitiraju zube, različitih delova nakita uvrnutih oblika od kristala, zlata i dragog kamenja, sve do predimenzioniranog nakita koji praktično može da stoji jedino kao ukras u vitrini… Dalijeva umetnost navodi da na prenaglašenost u umetničkom izrazu – kič, počnete da gledate na sasvim drugačiji način.
.
.
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali – Joies Dali, broš u obliku usana sa rubinima i biserima koji imitiraju zube © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – Joies Dali, broš u obliku oka koje suzi © Ivana Dukcevic
Figeres, Teatre Museu Dali – Joies Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali – Joies Dali, broš sa središtem od rubina, koje imitira pulsirajuće srce © Ivana Dukcevic
.
.
.
Nakon obilaska muzeja (potrebno je oko tri sata), prošetajte gradićem Figeresom i prođite kraj još nekoliko značajnih mesta vezanih za život Dalija. Dok se u centru, u ulici Monturio 16 nalazi kuća iz 1898 (Casa de Puig) u kojoj je 11. maja 1904. rođen Salvador Dali, nekoliko minuta pešice dalje, ući ćete u glavni korzo Figeresa, La Ramblu, gde su u lokalnom kafeu Luis Bunjuel (Luis Buñuel) i Dali zajedno napisali većinu scenarija za čuveni nadrealni film „Andaluzijski pas“ („Un chien Andalou„). Osim Bunjuela, Dalijevi prijatelji bili su i pesnik Lorka (Federico Garcia Lorca), pisac Andre Breton, slikar Huan tj. Đuan Miro (Joan Miro) i Rene Magrit (Rene Magritte), i mnogi drugi evropski umetnici. U Figeresu se nalazi i Muzej igračaka Katalonije (Hotel Paris / Carrer de Sant Pere 1), sa preko 4000 lutaka, robota, vozića, kartonskih životinja, društvenih igara, automobila, medvedića i drugih dečjih igračaka, iz perioda do 1982. godine, uz fotografije dece koja se igraju (kako bi objasnili funkciju nekih igračaka) i hronologijom njihovog nastanka.
INFO: Autoputem AP 7, 140 km severno od Barselone i 20 km od granice sa Francuskom. Plaça Gala-Savador Dali 5 / www.salvador-dali.org / Svakodnevno: Januar – februar i novembar – decembar 10.30 – 18 h; mart – jun i oktobar 9.30 – 18 h; jul – septembar 9 – 20 h. U avgustu muzej radi i tokom večernjih sati: 22 – 1 h / Objedinjena ulaznica za Teatre-Museu Dali i Dali Joies: odrasli 21 evro / deca studenti i seniori 16 evra / deca do 8 godina ne plaćaju ulaz. Karte možete kupiti online: OVDE
.
.
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali, unutrašnje dvorište © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic
.
.
.
.
U okolini…
Jedno vreme, Dali i Gala živeli su u njihovoj jednako uvrnuto uređenoj kući u Port Ljigatu (Port Lligat), u selu Kadakes (Cadaques). Simpatično ribarsko selo na obali mora, 20 km od Figeresa, vremenom je počelo da privlači sve više umetnika i intelektualaca onog vremena, te je uskoro postalo obavezna usputna stanica svih onih koji su „imali da svetu pokažu nešto novo“, od kojih su neki bili Dalijevi gosti. U kući koja je sada muzej, još uvek se nalazi originalan Dalijev i Galin nameštaj koji, kao i onaj u muzeju u Figeresu, deluje prenaglašeno, čak pomalo jezivo, naravno ako zamislite da nekada nije činio samo deo muzejske postavke. Na vrhu ove bele kuće, baš kao i na muzeju u Figeresu nalazi se veliko belo jaje. Kuća je otvorena: 15. III – 6. I / 5. VI – 15. IX: 9.30 – 21 h, ostatkom godine 10.30 – 18 h. Osim u Kadakesu, južno od Figeresa u mestu Pubol, nalazi se zamak Casa-Museu Castell Gala Dali (Gala-Dali Castle House Museum), koji je Dali kupio Gali, u kojem je umrla i sahranjena (otvoren za posete: 15. III – 31. XII).
.
.
Figeres, suvenirnica u Teatre Museu Dali © Ivana Dukcevic |
Figeres, Teatre Museu Dali, instalacija za koju je potrebno ubaciti 1 evro, kako bi „proradila“ © Ivana Dukcevic |
.
.
Španija Figueres Salvador Dali, Španija Figueres Salvador Dali, Španija Figueres Salvador Dali, Španija Figueres Salvador Dali, Španija Figueres Salvador Dali