.
.
.
.
ŠIRAZ
grad vina i pesnika
.
.
.
.
U centralnom delu Irana, na nadmorskoj visini od oko 1500 metara Iranskog platoa nalazi se čuveni zlatni „trougao“ gradova (Širaz – Jazd – Isfahan) koji su zbog svog izuzetnog kulturno-istorijskog značaja na obaveznoj listi posete svih turista. Na našem proputovanju kolima po Iranu, od Persijskog zaliva ka prvom od njih – Širazu (Shiraz) prošli smo nadomak valovitih brda po kojima je ovaj kraj poznat još iz perioda antike.
.
.
Okolina Širaza, polja mlade pšenice u proleće na oko 1500 metara nadmorske visine Iranskog platoa © Ivana Dukčević |
Vinogradi sorte širaz u okolini Širaza, na oko 1500 metara nadmorske visine Iranskog platoa © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Gospodina Mortezu koji nas je vozio Iranom – od Teherana, preko planina Alborz (Elburz) na severu i jugozapadnim Iranom do Persijskog zaliva, ostavili smo u centralnom delu zemlje – u Širazu, jednom od gradova čuvenog zlatnog trougla persijskih gradova koji su zbog svog izuzetnog kulturno-istorijskog značaja na obaveznoj listi posete većine turista. Na južnom prilazu Širazu, prošli smo između valovitih brda pšenice i zasada vinove loze po kojima je ovaj kraj poznat još iz perioda antike. Suvi čokoti vinograda u proleće, podsećaju da je sorta vina širaz (shiraz) nastala na ovim područjima ispijana još u vreme ahemenidskih careva. Nedavno je DNK analizom utvrđeno da francuska sorta vinove loze sira (Syrah), kojoj je godinama pripisivano poreklo drevne sorte širaz – ustvari nije persijskog porekla, već potiče iz okoline Sirakuze, sa Sicilije. Za razliku od francusko-sicilijanske, širaz iz Persije nazivaju i „vinom za dušu“.
.
Širaski kult vina i nesrećnih ljubavi, najveličanstvenije je opisan u pesmama Hafiza – čuvenog persijskog pesnika i velikog uzora Geteu, rođenog u Širazu u XIII veku. Osim njega, iz Širaza potiču i drugi veliki pesnici (na primer Saadi), te grad i danas nosi epitet „grad pesnika“. Mauzoleji Hafiza i Saadija okruženi mirisnim baštama limuna i ruža, i šumarcima čempresa mesto su u gradu na koje rado dolaze mladi Iranci i Iranke da čitaju njihove stihove, ili da se osame i ašikuju, jer intimiziranje na javnom mestu u Iranu nije dozvoljeno.
.
Hafizov mauzolej, Širaz © Ivana Dukčević |
Hafizov mauzolej, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
Iako su vino i alkohol uopšte, nakon Revolucije 1979. u Iranu izričito zabranjeni, mnogi Iranci će vam reći da ako znate gde da tražite – naći ćete. I mi smo u četvrtak uveče (početak „vikenda“ u Iranu, koji traje u petak i subotu) na par mesta videli rumene mlade stanovnike Širaza, kako se veseli vraćaju iz noćne šetnje, ili neke privatne žurke na kojima se vino navodno, često konzumira. Zvanično, vino je u Iranu dozvoljeno samo verskim zajednicama – hrišćanima i zoroastrijcima tokom njihovih verskih obreda, što kad bolje razmislite praktično znači da – negde mora da se proizvodi.
.
Osim kao grad pesnika i vina, Širaz je poznat i po tome što je u drugoj polovini XVIII veka, za vreme dinastije Zand (poreklom iz naroda Luri) jedno vreme bio prestonica Persije. Njen osnivač – Karim kan, izgradio je tvrđavu usred grada (Agr-e Karim khan), a potonji guverneri grada i velelepne palate sa baštama Narandžestan i Kan-e Zinat ol-Molk.
.
.
.
.
Tvrđava Arg-e Karim kan, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Školska deca u bašti palate Narandžestan, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
Širaz, Bašta Eram, jedna od 9 persijskih bašti u Iranu pod zaštitom UNESCO-a © Ivana Dukčević |
.
.
Bašta palate Narandžestan, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Palata Kan-e Zinat ol-Molk, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Palata Kan-e Zinat ol-Molk, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
Osim bašti, u Širazu smo obišli čuveni pokriveni Bazar-e Vakil, jedan od četiri najbolja u Iranu, čiji se glavni ulaz nalazi kraj džamije Masđed-e Vakil (Masjed-e Vakil), u neposrednoj okolini istoimenog, jednog od tri najlepša stara hamama u Iranu (Hammam-e Vakil). U hamamu se danas nalazi mali muzej voštanih figura ljudi u javnom kupatilu, koji su odeveni shodno njihovim zanimanjima, i gde je prikazan nekadašnji život hamama – osim masaže i kupanja, muškarci iz Širaza ovde su obavljali operacije zuba i koristili usluge brice. Nedaleko od bazara, najfotografisaniju džamiju Irana Masđed-e Nasir-e Molk (Masjed-e Nasir-e Molk), u rano jutro kada zraci sunca probijaju kroz raznobojne geometrijske vitraže na prozorima posećuju mnogi. Kao tipični detalj persijskih vila i džamija, boje i šare ovih vitraža ogledaju se u šarenim persijskim tepisima na podu, i međusobno stvaraju nove, nestvarno blistave šare.
.
.
Masjed-e Vakil (Vakil džamija), Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Hamam-e Vakil, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Džamija Masđed-e Nasir-e Molk, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
U centru Širaza nalazi se veliki mauzolej Aramga-e Šah-e Čerag (Aramgah-e Shah-e Cheragh), sina jednog od 12 šiitskih imama. Ovakva svetilišta na persijskom nazivaju imamzade i smatraju ih najsvetijim mestima u zemlji. Iran je jedina muslimanska zemlja na svetu u kojoj je zvanična religija verzija šiitskog islama, dok je u ostalim to sunitski islam (razlika u određenoj meri nalik pravoslavlju i katoličanstvu). Kod iranskih šiita, u okviru vere postoji dvanaest imama (nalik 12 apostola u hrišćanstvu) koje muslimani suniti nemaju i na njih gledaju kao bezmalo idolopoklonstvo. Imami su umrli kao mučenici za veru, osim poslednjeg imama Mahdija koji je po predanju pre par vekova ušao u pećinu i više nije viđen. Šiiti veruju da je živ, da još uvek luta pećinom i da će se (nalik verovanju u vezi sa Hristom) pojaviti na Sudnji dan.
.
Najpoznatije šiitsko svetilište nalazi se u Irancima neprijateljskoj, iračkoj Karbali, na mestu gde su u VII veku Hasan i Husein mučki ubijeni u bici koju su protiv njih vodili suniti. Husein je proglašen imamom, a verski praznik koji i danas obeležava ovaj momenat iz istorije naziva se Ašura.
Unutar svetilišta Aramga-e Šah-e Čerag nije dozvoljeno fotografisanje, a žene su u obavezi da na ulazu pozajme čador (u ovom slučaju – veliki šareni komad tkanine) kako bi osim lica koje se vidi, sve ostale delove tela potpuno pokrile prilikom obilaska svetog mesta. Uvijene u metre šarenog materijala koje smo pri ulasku na plato svetilišta uzele iz velikog sanduka, imale smo priliku da nam na odličnom engleskom, o svetilištu, ali i svom shvatanju islama ponešto objasni Zara (Zahra), mlada studentkinja komunikacionih tehnologija koja prema sopstvenom priznanju jednom nedeljno volontira unutar svetilišta pomažući posetiocima. I u svetilištu, i van njega, potpuno pokrivena čadorom (osim lica), objasnila je da Bog želi svu pažnju usmerenu na sebe te zbog toga žene kao lepši pol treba da se pokriju, kako na sebe ne bi privlačile nepotrebnu pažnju. Interesantna teorija, naročito jer je po istom verovanju sam Bog i stvorio žene – možda je prilikom kreacije nekako zaboravio da unapred uredi da budu pokrivene.
.
.
.
.
Vitraž u Džamiji Masđed-e Nasir-e Molk, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Mauzolej sina jednog od 12 šiitskih imama – Aramga-e Šah-e Čerag (Aramgah-e Shah-e Cheragh)
.
.
.
.
.
Bazar-e Vakil, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
Persijski tepisi, Bazar-e Vakil, Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
.
.
.
Ako ovim putem prođete kraj Kapije Kurana i izađete iz Širaza, nakon 60 km vožnje autoputem dospećete do odvajanja za najčuvenije arheološko nalazište Irana i jedno od najpoznatijih na čitavom svetu – Persepolisa, dela UNESCO-ve svetske kulturne baštine.
Kapija Kurana, severni ulaz u Širaz © Ivana Dukčević |
.
.
.
Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz, Iran Širaz